Aamor -  Shih Tzu kille

Alla inlägg under juni 2014

Av Aamor & Tina - 22 juni 2014 17:35

Matte säger att detta var den sista långlediga helgen innan semestern och det låter inte speciellt kul men sen sa hon att det bara är tre veckor kvar att jobba innan semestern och det låter hyfsat!

Vilket som så har denns sista lediga dag för denna gång varit bra. Matte vaknade lite för tidigt för min smak men hon hade förstånd att ligga kvar, hihi!


Det blev en ganska lång runda på morgonen med den tillhörande pausen eller spaningsplatsen uppe vid idrottshallen. Tyvärr kom inget spännande idag men men.

Roligare var det när vi kom hem igen för då kom Ollie och kelade!

Matte blir lite småirriterad, hjälper inte det vet hon men kan inte låta bli ändå. Det var så att vi kom gående på en gångväg som är ganska smal och en bit framför står en kille och pillar på sin mobil och en stor amstaff-typ i lös lina, hunder ser oss och matte snackar högt med mig men han reagerar inte, matte hostar och ingen reaktion så vi väntar och till slut ser han oss och tar hunden i kort koppel och matte tar mig i kort lina och så passerar vi, den andra hunden börjar skälla och dra så kille får nästan lägga sig på hunden för att kunna hålla den - suck! Varför ska man ha hundar som man knappt kan hålla och lite uppmärksamhet runt om sig är bra när man är ute och går.


Inne igen har vi tagit det lugnt och slappat eller jag har slappat medan matte har tvättat och lagat mat, blev en annan form av gryta idag så hon kan frysa in och ta med på jobb.

Nu för en stund sen var vi ute på en kort runda och då fick jag sällskap av Ollie igen, han var så kelsjuk att matte satte sig ner i gräset så vi alla fick en mysig kelstund. Jag ville leka men det ville inte han trots att jag försökte flera gånger.

 

Matte halvligger och Ollie är bakom matte!


Nu ska vi snart ta det lugnt igen och njuta av kvällen, jag fick mat men jag var inte sugen just då men kanske suget kommer senare!

Av Aamor & Tina - 21 juni 2014 17:51

Jag hade en lugn och skön Midsommarafton, vädret var helt okej för det regnade i alla fall inte, hihi!
Det blåste ett tag men det störde inte för det var när vi åt!
Jag åt torrfoder med leverpastej och det var mumma.
Fick möjligheten att prova sill men jag tyckte matte kunde äta det så hon fick nån mat i sig, hihi!
Däremot fick jag nått jättegott lite senare.
Jordgubbarna brukar matte dela i små bitar och sen grädde på och mosa ihop detta, hon är ingen jätteälskare av jordgubbar men nån gång tycker hon det är gott men jag gjorde henne uppmärksam på att jag var intresserad av det hon hade i skålen så hon tog en sked och lät mig smaka. Mums igen, det blev rätt många teskedar med grädde och jordgubbsmos!

Nom nom nom nom!

Idag blev det sovmorgon till 9 och sen gick vi en ganska lång runda.
Inte lika fint väder idag för dels blåser det rätt mycket och sen har det regnat.
Vi var som tur inne då, låg i sängen och myste medan matte läste.

Lite nytta har matte gjort för hon har tvättat, bäddat rent i sängen, dammsugit och gjort en köttgryta på vildsvinsgrytbitar! Matte blev nöjd men jag avstod att smaka, var nog äpplet som inte föll mig i smaken, hihi!
Har ätit mitt torrfoder och lekt lite med en pipleksak när jag fick ner matte på golvet, hihi!
Ska vila lite nu!

Av Aamor & Tina - 19 juni 2014 18:10

Matte sa i morse att det var sista arbetsdagen denna veckan och att vi sen är lediga i 3 dagar - toppen!

Försökte se och vänta in nån som eventuellt kunde komma i morse och säga hej till mig men jag såg ingen inte någonstans kom det nån levande hälsande varelse.

Först när vi nästan var hemma hos matteföräldrarna fick jag hälsat på nån, det var Alice en Tibetansk Terrier som är ful av bus men en snabb hälsning går bra men sen kommer hon med sina tassar och då backar jag undan.


Varit rätt så trist väder idag så vi har har inte haft några större önskemål om att vara ute. Vi har gått en runda med mattefar och det var allt.

Vi har mest tagit det lugnt och vilat, kelat lite också.


Jag fick åka bil hem och då visste jag säkert att vi ska hålla helg.

Satt ute en stund men inga katter kom så vi gick in istället.

Matte gillade inte stuket på min tofs så jag hamnade på trimbordet direkt och det kändes bra att få bort håret från ögonen.

Maten har jag ätit och nu ska jag låta magen jobba i lugn och ro!


Igårkväll efter sista rundan passade jag på att bädda till i mattes säng, hon blev helnöjd och speciellt över gräset som jag lämnade kvar, hihi!


 

Glad Midsommar till alla!

Av Aamor & Tina - 17 juni 2014 18:32

Trött som vanligt och jag skyller allt på matte som vanligt, hihi! Hon läser för länge på kvällarna men det är ju bara 4 dagar att jobba denna vecka och 2 kvar så jag klarar mig nog!


Idag har mattefar satt upp kompoststaket på framsidan av huset, han delade av så vi inte kan springa i hela trädgården, är inget staket i häcken på ena sidan och de vill ju inte bli av med oss.

Det är kul och nyttigt att vara på uteplatsen på framsidan för då kan vi säga till de hundarna som passerar att de måste begära tillstånd innan, hihi! De hör oss dåligt från köksfönstret men här hör de oss tydligt, hihi!

Matteföräldrarna gillar det inte alls att vi vill ha tillstånd men vi använder vår selektiva hörsel då, hihi!

Vädret har varit härligt och vi har varit ute större delen av dagen.


Nu ska jag berätta om överraskningen och äppelkakan matte bakade i söndags.

Det är så att en av mattes kollegor går i pension nu i slutet av juni, de har jobbat på samma ställe sen 2006 (tror matte) men matte bytte ställe i oktober men de är kollegor ändå för de jobbar inom samma ändå.

Jag känner Inger jättebra och gillar henne ännu bättre så därför vill jag berätta.

Inger älskar att baka och kakor och alla kollegor, ca 40 stycken har skrivt ner sina favoritrecept i en fin bok till henne och en liten hälsning och så fick hon den plus presenter.

Som överraskning hade nästan alla bakat det de skrev upp och idag på stormötet tackades Inger av och så hade dom kaffe och kakkalas! Så kul det hade varit för mig att vara med på mötet, hihi!

Jag och matte vill önska Inger lycka nu med den nya delen av sitt liv!


Så fort jag och matte kom hem hamnade jag på trimbordet för min tofs liknade inte en tofs utan mer ett bombnerslag, hihi! Tänker inte berätta varför, hihi!

Jag har ätit min mat och tänker vila en stund nu så maten kan göra sitt i magen.

 

(bild från innan denna månad)




Av Aamor & Tina - 16 juni 2014 19:25

Min matte påstod att det var jobbedag imorse men jag ville inte tro henne men ändå gick vi iväg. När vi kom ner till garaget hör jag matte säga några fula ord och sen att vi får gå hem igen - jippie!

Jag studsade glatt in igen och bara visste att matte hade fel från början och att vi ska vara hemma idag men tyvärr hade hon bara glömt bilnycklen så vi gick ut igen - suck!


Syrran blev glad när hon såg mig och var inställd på bus direkt men hallå, bus klockan 07.15 det finns inte i min värld!

Jag fintade henne och sprang ut i köket till matteföräldrarna istället.

Dagen har varit bra trots att jag ville stanna hemma för jag har kelat massor med mattefar, så mycket att Affi var tvungen att hoppa upp i hans famn för att han skulle sluta kela med mig!


Matteföräldrarna sa på eftermiddagen att vi skulle få åka bil när matte kom så vi väntade vid dörren på henne.

Bil älskar vi ju att åka!

Vi skulle köra till mattes mormor, morfar och farmor, farfars gravar men först skulle blommor inhandlas - de skulle få lite fint till midsommar.

Matte och mattefar planterade på det första stället och då låg jag och syrran i skuggan under en bänk!

 

Jag bakom syrran, hihi!

Det var en bra plats för jag såg matte hela tiden även när hon gick och hämtade vatten.

När vi var klara var det dag att köra till nästa ställe några mil bort (1,5-2 ca).

Här planterade bara mattefar och matte hämtade vatten. Sist vi var här lämnade matte mig hos mattefar och gick iväg och så tänkte jag inte ha det denna gång så när hon släppte kopplet i gräset följde jag med och eftersom jag visste att hon även skulle komma tillbaka och sätta vattenkannan igen stannade jag kvar där.

Matte kallade men jag kom inte utan låg troget och väntade på henne, hihi!


Hemma hos matteföräldrarna fick matte mat, kycklingklubba och jag fick smaka en liten bit och när jag tog den blandade matte kött bland torrfodret så jag slapp äta när jag kom hem, praktiskt att ha lite mat hos dom.

Hemma satt vi ute en stund innan vi gick in och jag hade turen att få kela med katten Ollie och även hälsa på grannens "lånehund".

Nu ska jag sova en stund om matte sätter sig ner!

Av Aamor & Tina - 15 juni 2014 16:32

Matte vaknade klockan 9 i morse och sa när jag tittade på henne "idag fick vi sovmorgon"!

Kan man kalla det sovmorgon när matte inte släcker lampan förrän 01.30 och sen vaknar 7,5 timme senare? Nä, sovmorgon innebär att man sover många fler timmar!

Jag får väl sova lite på dagen!


Blev ingen långrunda idag för solen gassade och då vill jag inte gå så långt. Vi gick upp till idrottshallen och satte oss där och sen gick vi vidare en liten bit.

Såg 5 hundar och snackade nästan med en, hon är lite lömsk av sig så vi snackar på avstånd eller rättare sagt hon snackade och jag vände baken till och la mig när matte och hennes husse snackade.


Vi har mest tagit det lugnt idag, matte drog fram dammsugaren efter att jag blivit kammad och sen bakade hon en kaka som ska ingå i en hemlighet, berättar på tisdag, hihi!

Därefter la sig matte på sängen men en nypåbörjad bok! Jag somnade genast för det tar på krafterna att dammasuga och baka, hihi!


Jag var för en stund sen ute och kastade sopor och sen satte vi oss i gräset och bara njöt!

 

(gammal bild)

Av Aamor & Tina - 14 juni 2014 18:27

Matte sa igårkväll att hon skulle läsa lite längre eftersom vi ändå är lediga och kan ta sovmorgon idag - jo visst!

00.30 släckte hon lampan och vaknade 06.55 Är det sovmorgon? Hon blev kvar i sängen och försökte somna om men när det inte gick tände hon lampan och läste ut sin bok!


Det blev frukost för matte och annat innan vi gick ut för jag fortsatte att sova men klockan 9.30 gick vi ut.

Började med att gå upp till idrottshallen och där tyckte jag att vi kunde pausa ett tag. Kom 5 hundar förbi men de känner jag så även om jag började blåsa upp mig så slutade jag snabbt.

Vidare fick jag bestämma om vi skulle gå raktfram eller svänga höger en bit bort och efter lite funderande och tittande om solen skulle stråla skarpt på mig så valde jag den långa rundan rakt fram.

Nere vid kolonierna var där mycket människor men de hade inte tid att snacka med mig för även polisen var där. Matte sa att det lät som de hade haft inbrott i några stugor. Trist att de inte kan få ha sina saker ifred!

Längst ner på den vägen fick jag syn på en stor sten och ställde mig mot den och matte var snabbtänkt och fattade att jag ville upp på den!

Helt perfekt sten att ligga på och så kunde jag ha lite koll på människorna en bit bort!

 

Fast jag tittade mest på matte, hihi!

Fanns en lite lägre sten som passade mattes rumpa perfekt så vi stannade här en stund, det är viktigt att pausa lite då och då, hihi!

Rätt som det var kom polisbilen rullande mot mig och jag funderade om de skulle komma och hälsa på mig nu men de vände bara bilen!

 

Måste kolla in dom!

Solen kom fram riktigt på den sista biten av rundan så vi gjorde en kort paus till i skuggan.

Hemma gick vi först in så jag fick dricka lite vatten men vi gick ut och satte oss en stund. Klockan var då 12.05 så vi hade gått en bra stund även med pauserna!

Hade lyckan att få kela med Ollie en stund men när matte kände att han hade en sån där äcklig inkräktare bakom ena örat så drog hon bort den och då blev han nog lite sur så han gick. Fast jag tror han ändå blev glad över att få bort den och det var nog att matte höll fast honom som gjorde att han gick iväg.


Inne igen la vi oss i sängarna och vilade en stund, matte slumrade till två gånger så hon missade en del i sin ljudbok, bara till att bläddra tillbaka, hihi! Även jag somnade gott.

Nu har vi ätit, jag åt först mitt torrfoder nästan allt i alla fall och matte åt vildsvinskotlett. Jag fick smaka och mums säger jag bara - supergott!

Matte fick lite vildsvinskött av sin kollega när han och jaktpolaren hade skjutit en för ett tag sen.


Nu ska vi ta det lugnt och låta magen vila efter måltiden!


Av Aamor & Tina - 13 juni 2014 17:55

Matte bara måste skärpa sig och släcka lampan tidigare om kvällarna, inte en enda kväll har hon släckt innan 23.15 utan snarare 23.30 Igår blev det inte förrän 23.45, jag blir såååååå trött på morgnarna. Matte är inte trött så jag undrar vad hon äter, hihi!

Fast nu har vi ju helgen här så då gör det inte så mycket!


Idag fick jag och syrran besök av några vänner till matteföräldrarna, de var tre stycken för damen hade sin bror med sig som är och hälsar på från Stockholm. Mattemor och damen har gått i skolan ihop när se var små och matte och deras dotter har gått i samma klass i 9 år - lustigt!

Vi blev jätteglada när de kom och passade på att utnyttja tillfället att visa allt vi kan - de var djupt imponerade och då speciellt av vår förmåga att inte höra, hihi!


Matte var på två ärenden innan hon hämtade mig men det gick fort så jag hann knappt märka att hon var sen.

Fick åka bil hem plus att matte säger att nu äntligen är det fredag så vi har två underbara dagar framför oss som vi ska njuta av - det känns så härligt!

Vi gick in med varorna matte hade med sig och sen gick vi ut och satte oss igen. Ollie kom och hälsade men han ville inte leka när jag ville så då gick han - lustigt!

Sen hör vi hur det dundrar till några gånger och börjar blåsa mer så vi gick in för vi vill inte sitta ute om det ska åska, matte vill inte!


Det har varit ett konstigt väder idag, duggade i morse för att sen spöregna och sen sken solen men det blåste, undrar om den som bestämmer över vädret har svårt att bestämma hur den vill ha det, hihi!

 

Jag och mina syskon dagen då matte hämtade mig. Uppfödarens katt är tålig, hihi!

Så här ville inte Ollie bli behandlad idag, hihi!

Presentation


Detta är jag.
Världens skönaste kille!

Tibets flagga, mitt ursprungs land!

 

Fråga mig

11 besvarade frågor

Aamor & Tina

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Länkar

Butiker

Köpa hund? SKK´s uppfödar & valpsida!

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Bloggtoppen Vovve


Ovido - Quiz & Flashcards